De lessen duren hier 35 min. Meestal geven de leerkrachten frontaal les, af en toe spreken ze de klas aan. De leerlingen herhalen wat de leerkracht zegt, echt papegaaienwerk. De leerkrachten geven eerst hun theorie aan bord, vervolgens schrijven de leerlingen dit over en noteren het in hun schriftje. Dit moet zeer netjes gebeuren.
Vandaag ben ik met mijn cultuurshock in contact gekomen, de leerlingen die iets fout gedaan hebben, krijgen stokslagen. We hebben ze niet op gereageerd, maar onze gezichten spraken boekdelen. De onderdirecteur sprak ons erop aan. Hij vroeg ons of we er bekend mee waren en bevestigde dan ook dat het voor buitenstaanders een vreemde ervaring.
In de namiddag ben ik een secundaire school gaan bezoeken. Hier kwam ik veel te weten over het secundair onderwijssysteem.
Ik som er even een aantal op:
- De indeling van de scholen is anders dan bij ons. 3 jaar kleuter, 8 jaar lager en 4 jaar secundair.
- Wanneer de leerlingen slechte resultaten hebben, moeten ze niet blijven zitten.
- Er zijn enkel examens aan het eind van het lager en het eind van het secundair.
- De leerlingen moeten naar mijn mening veel zaken meer gedetailleerd bekijken. Sommige dingen leren wij zelfs niet in het middelbaar.
- De kinderen dragen overal een uniform. Dit moet in orde zijn voor ze de school kunnen betreden.
Woensdag ga ik lessen in de school observeren. Ik hoop hiervan veel op te steken en te gebruiken in mijn lessen. Misschien krijg ik deze week ook de kans om er les te geven. Ik hoop het!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten