Tijdens de les science hebben de leerlingen hun posters afgemaakt.
Eerst hebben we het over de stokslagen gehad. De leerkracht erkende dat dit niet de manier van straffen zou moeten zijn, maar dat dit zeer hard in de cultuur zit. Sommige ouders vragen zelfs aan de leerkrachten om hun kinderen te straffen.
We vertelden hem hoe wij de leerlingen straften en beloonden. De Keniaanse leerkracht begreep ons en wou dit zeker eens proberen. Nu hopen dat hij het doet.
Vervolgens kwamen we bij het onderwerp tienerzwangerschappen. Dit is hier een groot probleem. Kinderen die op jonge leertijd zwanger worden, hebben zeer weinig toekomst. Ze kunnen niet meer naar school en moeten dus zeer jong al een gezin starten. We spraken even over abortus. De leerkracht in kwestie stond er voor open, maar hij zei dat het nog een lange weg te gaan heeft hier in Kenia. Dat is een feit! Hij vroeg ons hoe wij in Belgiƫ met seks omgingen. We vertelden hem over de pil, condooms en de voorlichtingen in ons onderwijs.
Het onderwerp trouwen en scheiden kwam vervolgens ook aan bod. De leerkracht vond het heel raar, hoe gemakkelijk wij konden scheiden. Bij de Masai gaat het er moeilijker. De gemeenschap moet het eens zijn met hun scheiding, zo niet blijven ze samen. Dit geldt ook voor de huwelijken. De Afrikanen mogen meer dan een vrouw hebben. Hoe meer kinderen, hoe sterker de man.
Ik hielp ook even met het regelen van het water. De leerlingen mogen water nemen aan een kraantje. Dit zorgt voor veel geduw en getrek! Ik werd er gek van, daarom dacht ik er structuur in te brengen. Dit lukte even, maar na een tijdje werd ik overspoeld met kinderen en kon ik het niet meer aan.
Ik vind het zeer leuk dat sommige leerkrachten open staan voor probleemthema's. Zo zie je dat er zeker een toekomst is!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten