donderdag 16 februari 2012

Theater, Belgische spelletjes en poster!

Mijn ochtend begon met het kijken van een toneelstuk. De leerlingen van 7N hadden van teacher Donna de opdracht gekregen "een play" te schrijven en deze achteraf ook te spelen.
De eerste groep deed een stuk over drugs. Dit was werkelijk fantastisch! De leerlingen leefden zich in, waren enthousiast en hadden een zeer goed verhaal.
  • Het verhaal ging over kinderen die drugs kochten bij dealers en een arm gezinnetje. De kinderen die drugs namen hadden in het begin precies een goed leven. De arme hadden veel problemen, zoals geen geld en geen eten.
  • Uiteindelijk zie je dat de drugsgebruikers in de problemen komen. Een van de kinderen sterft en de andere belandde in de gevangenis. 
  • De arme kinderen waren ondanks hun tegenslagen samen en gelukkig. 
  • Het moraal was dat druggebruik slecht is. Dit kunnen we natuurlijk alleen maar aanmoedigen!
De volgende groep deed het over een traditionele Masaidans. Deze dans doen ze na de besnijdenis van de man of vrouw. Het is dus een dans die bijna alle mannen en vrouwen van de Masai kennen. 
Het was geen dans zoals wij dat kennen. In het begin was het wat raar om naar te kijken, ik voelde me precies niet op mijn gemak. Na een tijdje vond ik er een goed ritme in en kon ik het zeker appreciƫren.


Het volgende uur gaf ik een lesje science. Ze moesten vragen oplossen i.v.m. de bevruchting. Daarna hingen we de posters op. Ze waren allemaal super fier. We hebben dan ook een klasfoto gemaakt met klas 6. Het is er zoek de blanke i.p.v. Wally :).


Na deze les hadden we ook nog een les in het 3de leerjaar. Hier deden we weer de Belgische spelletjes.
Hierna hebben we het met de directrice gehad over een beloningssysteem. Dit zou kunnen helpen om het slaan van de leerlingen te verminderen. 
We introduceerden het aan de leerkrachten en de leerlingen. Iedereen leek interessant, maar als ze het werkelijk moesten invullen, waren het enkel ik en Donna die het deden. Dat is spijtig. We zouden liever hebben dat ze eerlijk zijn en zeggen dat ze het niet willen, dan ons blij te maken met een dode mus.

Hier zie je het systeem.

's Avonds hebben we bij een leerlinge een aantal sieraden besteld. Tegelijkertijd hebben we weer wat woordjes geleerd:
  • Boma betekent huis.
  • Nya is oma of tomaat
  • Koetchi is een hond
We hebben ook beiden een Masainaam gekregen, want zonder dit konden we volgens de plaatselijke bevolking niet vertrekken. Mijn naam is Nosim, wat nooit alleen betekend en Donna is Nashipae, wat vrolijk betekent.
Wanneer we dit tegen de leerlingen vertelden, spraken ze ons vanaf dan met die naam aan.

Nu zijn we echte Masai! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten